عجیب ترین تجربه من در موضوع Sociality

تا حالا مقالات زیادی در موضوع Sociality خونده بودم و چند مقاله در زمینه فواید گروهی گرایی در تفریحات، رسانه های تعاملی و بخصوص بازی ها نوشتم.
اما اتفاقی که چند روز پیش در یکی از سرورهای بازی عصرپادشاهان افتاد، واقعا من رو شگفت زده کرد !!
در سرور ۱۷ بازی، حدود یک ماهی بود که یک مشکل فنی ایجاد شده بود و چند نفری از بازیکنان متوجه این مشکل شده بودند و مخفیانه شروع به استفاده از آن کرده بودند. خلاصه چند روز قبل با گزارش چند نفر از بازیکنان قدیمی و پیش کسوت، این مشکل کشف و برطرف شد.
اون افرادی که از این مشکل سوء استفاده کرده بودند، در حرکتی عجیب، با استفاده از جو صمیمانه و اعتمادی که بین بازیکنان در یک بازی به عنوان یک جامعه مجازی وجود دارد، شروع کردند به ارسال پیام که بیایید دسته جمعی روی عصرپادشاهان فشار بیاوریم که دوباره آن باگ را روی سرورها فعال کنند.
اولین تیکت ها که به پشتیبانی آمد، خب برای ما خیلی خنده دار بود، بازیکنانی که اصلا نه از موضوع خبر داشتند و نه اصلا درگیر آن مسئله بودند، تیکت می زدند و یک متن را برای ما ارسال می کردند. چیزی توی این مایه ها:
یا باگ را دوباره وصل کنید و جلوی مرگ میلیونی ارتش های ما را بگیرید و یا ما حذف اکانت می کنیم.

چند نکته این وسط خیلی جالب بود:
۱- اکثر این افراد که داشتند سینه چاک می دادند، اصلا درگیر باگ نبودند و حتی یک سربازشان هم نمرده بود و بیشتر تحت جو پیام های سایرین داشتند عمل می کردند. یعنی وجود آن باگ داشته به ضرر آنها تمام می شده و حالا که باگ رفع شده و عدالت برقرار شده است، قاعدتا باید از این موضوع خوشحال هم باشند.
۲- توی سرور کلا چند نفر از این مشکل مطلع بوده اند و داشتند سوء استفاده می کردند، حالا همین چند نفر به جای اینکه پیش دوستان خودشان شرمنده باشند که داشتند متقلبانه بازی می کرده اند، خودشان را قهرمان ملی معرفی می کنند که علیه ظلم و ستم قیام کرده اند !!! :-))
۳- توی عمرم نشنیده و ندیده بودم که افراد از متخلفانی که از باگ استفاده کرده بودند اینقدر راحت و تنها به خاطر یک پیامی که طرف بهشون زده، حمایت کنند. برای خود من جالب بود که چرا بازیکنان از این افراد سوال نمی پرسند، چرا آن روزهایی که داشتید از این باگ استفاده می کردید، به یاد بقیه نیفتادید و نیامدید پیام عمومی بدهید که بقیه هم یاد بگیرند و از این مشکل بهره مند بشن ؟؟
۴- حتی برخی از این افراد تیکت می زدند و خیلی هم دو آتیشه و عصابی، مشکل را پیگیری می کردند، وقتی باهاشون دقیق صحبت می کردم، اصلا نمی دونستند مشکل چی هست و کجاست ؟؟ !!!  :-))
۵- برام خیلی جالب بود که ما ایرانی ها چقدر احساسی فکر می کنیم و تصمیم می گیریم و چرا یک جوون تحصیل کرده ایرانی، باید اینقدر ساده فریب بخوره !! اون هم فریب شخصی را که اصلا حتی یکبار ندیدش و اصلا نمی دونه واقعا مرد، هست، یا زن، پیر هست یا جوون !! فقط یک دوست اینترنتی است !!
۶- تاثیر Sociality  در بین جوانان ما خیلی بیشتر از سایر جوامع است و شاید مهمترین دلیلش همین احساسی بودند ما ایرانی هاست. ما عاشق اسطوره ها و اسطوره سازی هستیم. از این حس ما خیلی ها راحت می تونند سوء استفاده کنند و تنها با نوشتن یک جمله که:
من خودم را فدای کل اتحاد می کنم و به خاطر همه شما اکانت ام را حذف می کنم و . . .
افراد چشم روی سایر بخش های رفتاری و سوابق این فرد می بندند و جالبه که اکثر این اسطوره ها پفکی در میان و طرف بعد از اینکه همه را تشویق می کند که اکانت شون را حذف کنند، خودش به بازی ادامه می هد !!!!!
————————–
شاید به عنوان نتیجه بشه گفت که درست است که Sociality یکی از مهمترین شاخص های افزایش سلامت در تفریحات و رسانه های تعاملی است، اما باید به فرهنگ کشورها و اقوام نیز با ریزبینی بیشتری نگریست و تدابیری در نظر گرفته شود تا متخلفان نتوانند از بستر یک جامعه تفریحی و صمیمانه برای رسیدن به اهداف شان سوء استفاده نمایند.

پاسخ دهید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.