صفحه 1
استاندارد

عجیب ترین تجربه من در موضوع Sociality

تا حالا مقالات زیادی در موضوع Sociality خونده بودم و چند مقاله در زمینه فواید گروهی گرایی در تفریحات، رسانه های تعاملی و بخصوص بازی ها نوشتم.
اما اتفاقی که چند روز پیش در یکی از سرورهای بازی عصرپادشاهان افتاد، واقعا من رو شگفت زده کرد !!
در سرور ۱۷ بازی، حدود یک ماهی بود که یک مشکل فنی ایجاد شده بود و چند نفری از بازیکنان متوجه این مشکل شده بودند و مخفیانه شروع به استفاده از آن کرده بودند. خلاصه چند روز قبل با گزارش چند نفر از بازیکنان قدیمی و پیش کسوت، این مشکل کشف و برطرف شد.
اون افرادی که از این مشکل سوء استفاده کرده بودند، در حرکتی عجیب، با استفاده از جو صمیمانه و اعتمادی که بین بازیکنان در یک بازی به عنوان یک جامعه مجازی وجود دارد، شروع کردند به ارسال پیام که بیایید دسته جمعی روی عصرپادشاهان فشار بیاوریم که دوباره آن باگ را روی سرورها فعال کنند.
اولین تیکت ها که به پشتیبانی آمد، خب برای ما خیلی خنده دار بود، بازیکنانی که اصلا نه از موضوع خبر داشتند و نه اصلا درگیر آن مسئله بودند، تیکت می زدند و یک متن را برای ما ارسال می کردند. چیزی توی این مایه ها:
یا باگ را دوباره وصل کنید و جلوی مرگ میلیونی ارتش های ما را بگیرید و یا ما حذف اکانت می کنیم.

ادامه مطلب ←

استاندارد

۴۴۹ متر در ۱۴ ماه !!

خیلی جالبه، واقعا خیلی جالبه !

– در سال ۱۹۳۰ ( ۸۳ سال قبل ) ساخت یک برج تجاری با زیربنای ۲۵۴،۰۰۰ متر مربع در ۱۰۲ طبقه آغاز شد.
– در تاریخ اول مارس ۱۹۳۱ ( کمتر از ۱۴ ماه بعد ) این برج عظیم تجاری توسط رئیس جمهور وقت افتتاح شد.
– کل هزینه ساخت این بنای عظیم به انضمام زمین آن در حدود ۴١ میلیون دلار بوده است.
– ساختمان امپایر استیت (به انگلیسی: The Empire State Building)‏ یک برج تجاری ۴۴۹ متری است که هم اکنون بزرگترین آسمان خراش نیویورک محسوب می شود.
باشد که تامل کنیم:
+ قدرت و توانمندی بشر نامحدود است.
+ توانمندی انسان ها در سراسر کره خاکی به یک نسبت توزیع شده است.
+ همه انسان ها ۵ انگشت در هر دست خود دارند.
حالا یک مقایسه کوچک:
امپایر استیت: ارتفاع ۴۴۶ متر | هزینه ۴۱ میلیون دلار | زمان ساخت ۱۴ ماه | دارای ۱۰۲ طبقه تجاری در خود برج
برج میلاد: ارتفاع ۴۳۵ متر | هزینه ۵۰۰ میلیون دلار | زمان ساخت ۱۶۸ ماه | دارای ۱۳ طبقه تجاری در خود برج
پی نوشت: از ۴۳۵ متر ارتفاع برج میلاد ۳۱۵ متر از آن مربوط به شفت بتنی و ۱۲۰ متر دیگر مربوط به آنتن برج است و تنها زیربنای تجاری و قابل استفاده در برج میلاد، سازه راس می باشد که از ۱۳ طبقه تشکیل شده‌است.
هدف م از این نوشته نه این بود که تلاش ( ! ) مهندسین داخلی را زیر سوال ببریم ( ؟ ) و نه اینکه بگم . . .
خواستم بگم دانش، برنامه ریزی و مدیریت صحیح چقدر می تونه توی اجرای یک پروژه تاثیر داشته باشه. کاهش هزینه، کاهش زمان اجرا و افزایش بهره وری از نتایج ترکیب همزمان این سه فاکتور هستند.

ادامه مطلب ←

استاندارد

Gamification | بازی یا کار

«بازی کاری» (Gamification) چیست ؟
«بازی کاری» به  دانش استفاده از تفکر مبتنی بر طراحی بازی(Game-design thinking) و استفاده از مکانیزم ها، تکنیک ها و المان های بازی در بسترهای دیگر(غیر از بازی) برای ایجاد شادی و افزایش اشتیاق کاربران در آن بسترها، حل مسائل، بهبود فرآیندها و برانگیختن و جذب مخاطب اطلاق می شود.
به زبان ساده تر درواقع «بازی کاری» توانایی به کارگیری المان های بازی و تفکر بازیسازی در بسترهایی جز بازیست.
«بازی کاری» با تکیه بر ایجاد سرگرمی(Fun) و با بهره گیری از تکنیک ها و المان های بازی ها، برای اهدافی به جز بازی مثل ایجاد انگیزه در بین کارمندان یک سازمان جهت گسترش رفتارهای مدنظر ما و یا تشویق کاربران برای مشارکت بیشتر در یک فعالیت استفاده می شود. در مواردی به عنوان یکی از تکنیک های موثر بازاریابی آنلاین برای درگیر کردن کاربران با یک خدمت و یا محصول نام برده شده و گاهی هم ، انطباقش با اهداف برنامه های وفاداری مشتریان(Loyalty Programs) باعث شده از آن به عنوان یک ابزار کارا در این حوزه استفاده کنند.
«بازی کاری» به بازی توجه دارد زیرا بر خلاف زندگی روزمره، بازی جذاب است و باعث شادی و لذت بردن انسان می شود . حال اگر بتوانیم این احساس را وارد کارهای سخت و کسل کننده زندگی کنیم به هدف «بازی کاری» دست یافتیم.
البته در سال های اخیر «بازی کاری» با ورود مواردی همچون Social gaming  ، Mobile Gaming و گسترش اینترنت تغییرات فراوانی داشته است و به دلیل تغییر در نوع و حجم جوامع آماری و همچنین نحوه دسترسی به آنها، «بازی کاری» وارد عرصه جدیدی از قابلیت ها شده است.
گاهی دیده می شود که این تصور در مورد «بازی کاری» وجود دارد که،شما محیط کاری خود را مانند یک بازی ویدیویی کنید یا صرفا از المان هایی مثل امتیاز ، نشان و جدول رده بندی استفاده کنید.«بازی کاری» را نباید صرفا استفاده از المان های روتین دانست بلکه “«بازی کاری» یعنی تفکر سیستماتیک و هوشمندانه.اینکه بوسیله بازی و با هدف ایجاد تفریح و سرگرمی(Fun) و بهره مندی از طراحی هنرمندانه به هدفتان برسید که مستلزم استفاده از تکنولوژی،الگوریتم نویسی و طراحی . گاهی تاکید بیشتری روی المان ها و گاهی بر روی طراحی بازی گونه دیده می شود اما هر دوی آن ها باید در سیستم به طور متناسب استفاده شوند.”  (Kevin Werbach,2012)
بسیاری از نظریه پردازان فضای مجازی، اعتقاد دارند، بازی، و مفاهیم و المان های بازی های کامپیوتری در آینده زندگی وتعاملات روزمره ما را شکل خواهند داد. جسی شل(jesse schell)این موضوع را تحت عنوان آخرالزمان بازی (gamepocalupse)خلاصه می کند. وقتی که در هر لحظه ار زندگی شما در واقع به نوعی در حال بازی کردن هستید.
نظریه دیگری که ما بیشتر بر آن تمرکز خواهیم داشت، می گوید از آنجا که بازی های کامپیوتری برای تفریح طراحی شده اند، می توانند به طرز قابل ملاحظه ای تجربه لذت بخش تولید کنند و کاربران را به صورت داوطلبانه، مشتاق انجام یک فعالیت نگه دارند. بنابر این، طراحی بازی، روش مفیدی برای تبدیل محصولات، خدمات و کارهایی که بازی نیستند، به فعالیتی لذت بخش و درگیر کننده برای کاربران خواهد بود.
گیب زیچرمن (Gabe Zicherman) که یکی از پیشگامان عرصه «بازی کاری» است درباره «بازی کاری» می گوید:”بازی تنها چیزی است که می تواند شما را به انجام کاری که ممکن است دوست نداشته باشید به طریق قابل پیش بینی و به صورت داوطلبانه وادار کند.” گرچه من با قسمت تنها چیزی مخالفم اما تعبیر قابل تاملی است.

ادامه مطلب ←

استاندارد

۵S چیست ؟

تعریف۵s:
۵s سیستمی فکری و عملیاتی برای پیشگیری از اتلاف منابع، بهبود بهره وری و ارتقاء کیفیت است که از ۵ اصل تشکیل شده است. ۵s تلاشی سازمان یافته برای انجام اصلاحات تدریجی و مستمر می باشد که با اجرای آن سازمان در راستای بهره ور کردن فعالیتهای خود پیش خواهد رفت. با اجرای این رویکرد می توان محیط پیرامون خود را پاکیزه تر، امن تر کرده و کارهای روزمره خود را ساده تر و رضایت بخش تر انجام داد.
این تکنیک در ایجاد یک محیط کاملاً سازمان یافته، عاری از هرگونه در هم ریختگی، منظم، بسیار تمیز و به طور کلی محیطی که همه به کارکردن و زندگی کردن در آن افتخار کنند، کمک می کند. ۵s معرف ۵ کلمه است که اصول زیربنایی این تکنیک را تشکیل می دهند. از آنجا که هر یک از این پنج اصول در زبان ژاپنی با حرف (S) شروع می شود اغلب با این نام آنرا می شناسند.
 
تشریح پنج اصل ۵s:
 
۱) ساماندهی(Seiri)
۲) نظم و ترتیب(Seiton)
۳) پاکیزه سازی(Seiso)
۴) استانداردسازی(Seiketsu)
۵) حفظ و نگهداری(Shitsuke)

ادامه مطلب ←

استاندارد

پارو بزنید ! . . . پارو بزنید !

گاهی اوقات احساس می کنید با سرعتی که مطلوب و مد نظرتان هست به پیش نمی روید 😐

هر چه بیشتر فریاد می زنید، پارو بزنید . . . نا امید تر می شوید.
اینجاست که شما چند راه حل دارید:
۱- بیخیال سایرین شوید و خودتان با تمام توان پارو بزنید. [ از پای در خواهید آمد، اما اعصاب و وجدان تان راحت است ]
۲- سایرین را به عنوان نهار به کروکدیل ها هدیه کنید و تنهایی به مسیر ادامه بدهید. [به نتیجه نمی رسید، اما دلتان خنک می شود]
۳- شما نیز همانند سایرین از هوای خوب و آفتاب لذت ببرید. [ Ostrich Algorithm ]
۴-  ؟ ؟

ادامه مطلب ←

استاندارد

برای پول کار نکنید، بگذارید پول برای شما کار کند

من دو معلم بزرگ داشتم که در حق من پدری کردند و من از آنها به عنوان بابا یاد می کنم. و باید اینجوری شروع کنم که من دو تا معلم یا بهتر بگم دو تا بابا داشتم، یکی دارا و دیگری نادار. یکی بسیار درس خوانده و زیرک بود، مدرک دکترا داشت و دوره چهار ساله کارشناسی را دو ساله گذرانده بود. از سه دانشگاه مدرک معتبر استانفورد، شیکاگو و نورث وسترن با استفاده از بورس کامل، مدرک عالی گرفته بود. اما بابای دیگر هرگز نتوانسته بود کلاس هشتم را هم به پایان برساند.

ادامه مطلب ←

استاندارد

مدیریت فروش چیست ؟ وظایف مدیر فروش چیست؟

مدیریت فروش از مباحثی است که در سالهای اخیر مطرح شده و بیشتر به برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل نیروی فروش تاکید می کند.

برای درک و اهمیت مدیریت فروش، ابتدا باید مشخص کرد فروش چیست ؟

فروش عبارتست از کمک کردن به مشتری به
منظور خرید چیزی که آنرا برای رفع نیازهای خود می خواهد. فروش عبارتست از
فرآیندی که دارای سه مرحله زیر است:

۱٫درک نیازهای مشتری

۲٫ارائه راه حلی برای رفع این نیازها

۳٫کسب رضایت مشتری

کالاها و خدمات توسط شرکتها تولید شده و
روانه بازار می گردند و با انجام عملیات فروش توسط فروشندگان بدست
خریداران رسانده می شوند. فروشندگان نقش پل ارتباطی بین تولید کننده و
مصرف کننده را بازی می کنند، لذا فعالیتهای فروشندگان می‌بایست توسط
مدیران فروش به نحوی مقتضی، برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل شود.